17 Ekim 2010 Pazar

HaberTürk'ün Berlinerinden Sonra Radikal'in Tabloidi

            Özellikle İngiltere'de olmak üzere tüm dünyada süren tabloid gazeteye geçme furyasına Türkiye'den bir gazete, Radikal de katıldı. Neden özellikle İlgiltere diye merak edilirse bunun sebeplerini toplu taşıma sistemlerinde çoğunlukla da metronun yaygınlığında aramak mümkün çünkü metroda gazete okuma alışkanlığının yüksek olduğu ülkelerde insanlar artık yolculuk sırasında devasa gazetelerle  boğuşmak istemiyorlar.
Bugün itibariyle Radikal, broadsheet boyutundan vazgeçilip tabloid boyutta basılmaya başlandı. İlk tabloid baskıda sayfa sayısı 48 oldu. Bu arada aklıma takılan sorulardan biri tam sayfa reklamların fiyatlandırılması: Çünkü sayfa sayısı artan gazete de tam sayfa reklamların sayısı da oldukça artmış. Peki bu yeni tam sayfa reklamların fiyatları eskiye oranla ne kadar azaldı veya azaldı mı? Eğer tam sayfa reklamların fiyatlandırılması aynı şekilde yapılıyorsa veya yapılan indirim çok fazla değilse bu gazete açısından oldukça iyi bir durum. Bu açıdan yenilik çabasının arkasında ekonomik sebepleri de arayabiliriz diye düşünüyorum.

          Radikal'in değişik bir formata geçmesinin yarattığı merak ve tanıtım fiyatının da etkisiyle hedefledikleri 100.000 tirajını ilk günde yakalamayı başardılar. Fakat Genel Yayın Yönetmeni Eyüp Can Sağlık konuk olduğu bir programda gazetenin fiyatının bir süre sonra eski fiyatına döneceğini belirtiyor. Ayrıca gazetenin yeni hali bilindikçe ve gazeteye duyulan merak git gide azaldıkça yakalanan bu tirajın korunup korunamayacağını da merak ediyorum. Sonuçta, Türkiye'de gazete alanların tercihlerini büyük bir oranda etkileyen en önemli şeyler sırayla fiyat, promosyon, daha sonra içerik olarak sıralanıyor.
Bu arada belirtmekte fayda var yeni Radikal, eski Radikal ve Referans gazetelerinin birleşmiş hali. Referans kendi masrafını karşılayamaz hale geldiği ve eski Radikal'de de mali sorunlar olduğu için birleşme kararı alınıyor. Zaten programda Eyüp Can'da maliyeti düşürme amacınında bir amaç olduğunu söylüyor. Eskiden 2 gazetenin 10 milyon $ kadar olan toplam gelirini, yenilenmiş Radikal'de 15-20 milyon $ gibi bir rakama çıkarmayı hedeflediklerini belirtiyor (sanırım bunda artan tiraj ve reklam sayısının özellikle tam sayfa reklam sayısının etkisi olacaktır).

            Son olarak içeriğe de değinirsek, gazetenin içerik kaltesinin arttığını söylemek mümkün. Özellikle "sokak yazarlığı" diye adlandırdıkları yazarlık sadece haberi anlatmayı değil aynı zamanda yorumlamayı da içeriyor. Temel de "habere nasılsa heryerden ulaşılabilinir, ama uygun yorumu bulmak zor" mantığı hakim. Ayrıca sayfa sayısının artmasının da etkisiyle yazar kadrosu da oldukça genişlemiş.

            Sonuç olarak gazetenin yeni halini beğendiğimi söyleyebilirim. Umarım başka gazeteler de bu tarz bir değişim geçirerek hızlı ve sürekli değişen yaşam temposuna kendilerini uydurabilirler. Merak edenler için, Eyüp Can Sağlık'la yapılan röportajı aşağıdaki linkte bulabilirsiniz.

http://www.dailymotion.com/video/xf9eqw_gazetecyler-com_news?start=1

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder